Vragen en klachten
Bij certificatie zijn verschillende partijen betrokken: de gecertificeerde organisatie, de certificatie-instelling (CI), Raad voor Accreditatie (RvA) en SCCM. Iedere partij heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en eigen procedures voor het reageren op vragen, klachten, bezwaren of beroepen.
- door CI’s afgegeven certificaten / het functioneren van een CI
- de activiteiten van SCCM (waaronder de inhoud van de certificatieschema’s)
Schema 1: Aanspreekpunt in geval van vragen en klachten over een certificaat
Soort vraag of klacht |
Aanspreekpunt |
---|---|
1. Organisatie voldoet niet aan de ISO 14001-, |
Gecertificeerde organisatie (eventueel signaal naar SCCM) |
2. Organisatie voldoet niet aan de eisen van |
CI (rechtstreeks of via SCCM) |
3. CI houdt zich bij het certificeren niet aan procedures en is daarvan nog niet op de hoogte gesteld |
CI (rechtstreeks of via SCCM) |
4. CI houdt zich bij het certificeren niet aan procedures en reageert niet adequaat op een |
|
5. Eisen opgenomen in het ISO 14001-, ISO |
|
6. Het is onduidelijk hoe het best kan worden gehandeld; betreft het een vraag of klacht |
© SCCM Webdesign: insandouts